Du er her: Forside » Blog om alexanderteknik i hverdagen » 10-års jubilæum!

10-års jubilæum!

Publiceret d. 27. juni 2018, 08:15 - 0 kommentarer.

Siden jeg placerede mit diplom i en guldramme og hængte det op i mit undervisningslokale for i dag 10 år siden, har jeg haft hænderne på rigtig mange elever. Den ene person efter den anden er gået og kommet. Nogle har fået få lektioner, måske 6. Andre mange, mere end 100. Alle med hver sin grund til at få noget alexanderteknisk vejledning.

Mine elever har været piger og drenge, kvinder og mænd fra 10 til 86 år.

Typiske årsager til at komme er smerter eller træthed i bevægeapparatet og at man har været igennem hele møllen af behandlere uden at få langtidsholdbar hjælp. Nogle har stået lige før en operation, som de gerne vil prøve at undgå. Enkelte har ventet sig, mens andre igen kommer fordi de har fået problemer efter fødsler.

Mange har en profession, de gerne vil optimere. De kan være ridelærere, musikere eller dansere. Pædagoger, jurister og it-ansatte, der sidder meget stille. Hårdtarbejdende eller nogen, der laver meget gentaget arbejde.

Endelig er der dem, der bare gerne vil lære sig selv bedre at kende.

Stor tilfredsstillelse har det givet mig at se elever forlade mig i en langt mere veltilpas tilstand, end da de startede. Mindre smerteplaget, mere oplyste om sig selv og mere afklarede i forhold til, hvordan de selv kan tage affære, når problemerne blusser op, eller i forhold til, hvordan de kan udvikle sig i deres professionelle liv.

Enkelte har også løbet skrigene bort. For eksempel kan jeg huske en fra det etablerede behandlersystem, der blev fuldstændigt rystet over at høre, at vi som lærere ikke har taget det store anatomiske kørekort. At jeg ikke kender de latinske navne på hver en knogle. Men det er jo lige det, der er pointen: vi alexanderteknik-lærere kan noget andet, end behandlere kan, og har en anden uddannelse. At det vi så har taget kørekort til, så kan have en langtidsholdbar behandlende effekt – ja det er bare en herlig side-effekt og for rigtig mange elever en lykkelig gevinst.

Vi alexanderlærere er ikke behandlere, men vi underviser. Desuden er vi praktikere, som arbejder vældig meget med sindet og den mentale tilgang til det at være i vores krop og dermed i verden. Vi kender meget til kroppens mekanik, vi kender til os selv og vores egne grænser som lærere – og vi er rummelige i forhold til vores elevers bevægelsesmæssige svagheder. Det er er en forudsætning for at kunne undervise eleven i kunsten at rumme sig selv.

Tak til alle jer, der har været forbi. I er altid velkomne til et brush up. Jeg glæder mig til de næste 10 år.

Jeg ønsker alle en god sommer!

PS Jeg anbefaler, at du vælger en lærer, der ligesom jeg har en internationalt anerkendt uddannelse bag sig. Man kan altid henvende sig til DFLAT og spørge.