Du er her: Forside » Blog om alexanderteknik i hverdagen » Alexanderteknik og Nobelprisen

Alexanderteknik og Nobelprisen

Publiceret d. 22. oktober 2018, 11:34 - 0 kommentarer.

For 35 år siden i 1973 modtog Niklaas Tinbergen, professor ved Oxford University, Nobelprisen i fysiologi/medicin. At han brugte 9 minutter af sin takketale til at redegøre for FM Alexanders opdagelser og livslange arbejde, siger ikke så lidt om det betydningsfulde og anerkendelses-værdige ved alexanderteknik.

Tinbergen undrede sig i talen over den lægevidenskabelige verdens manglende kendskab og interesse for det.

Hvorfor hele alexanderteknik verdenen også undrer sig
I vores undervisningslokaler ser vi en hel del elever, der har været igennem hele møllen af behandlere uden at få den rette hjælp til at lindre eller stoppe deres smerter, store træthed, eller hvad det er, der plager dem i bevægeapparatet.

De er blevet sendt hjem igen efter kortere eller årelang forgæves behandling, som oftest med et forløb, hvor de er blevet sat til at lave ubrugelige øvelser. Fordi de øvelser bare har gjort deres problem værre. De er sendt hjem med bemærkninger som

“du må leve med det” – men det nægter de, og så finder de alexanderteknik –
“du må finde din egen vej” – og det gør de så, de finder alexanderteknik –
“har du hørt om alexanderteknik?” – det har de sjældent, men så har de fået en stor hjælp ved at nogen fortæller dem, at muligheden findes.

Alexanderteknik er ofte en positiv overraskelse
Ikke sjældent sker der en mærkbar bedring, når patienter, som det etablerede sundhedssystem ikke kan hjælpe, tropper op hos os. Alene det, at patienten nu ikke længere er patient, men elev, betyder noget for den positive udvikling.

Og så er det, at man tænker: hold da op, en masse penge, tid og kræfter, denne elev og hele samfundet kunne have været sparet for, hvis han eller hun var blevet anbefalet alexanderteknik helt fra starten i stedet for at blive ledt ind i et ufrugtbart behandlingsforløb.

Man tør slet ikke tænke på, hvilket 6-7-cifret beløb, der bruges idag på forsøg på behandling af personer med fx ondt i ryggen, skuldre, nakke, (inkl. diskuprolaps), og som ikke fører til bedring. Ikke fordi den gode vilje mangler, men fordi indsigt i alexandertekniks muligheder mangler.

Tinbergens undren er min undren.
Er alle alexanderteknik-læreres undren.
Er alle de elever, der har lært alexandertekniks undren.

Det bliver en stor dag, når det etablerede behandlingssytem får øjnene op for denne effektiviserende, smertelindrende og på alle måder opløftende undervisningsmetode.

Se videoen af Tinbergens tale her

Din kommentar

Besked:

Navn:

E-mail:

Hjemmeside:

OBS: tryk "Preview" først for at se din kommentar. Tryk derefter på "Gem".