Du er her: Forside » Blog om alexanderteknik i hverdagen » Alexanderteknik på arbejdspladsen gavner

Alexanderteknik på arbejdspladsen gavner

Publiceret d. 18. april 2012, 10:43 - 0 kommentarer.

Det gælder både den enkelte medarbejder og bundlinien. Det er dokumenteret af en ny undersøgelse.

Ny undersøgelse i alexandertekniks effekt på arbejdsrelaterede gener i virksomheder og organisationer er netop blevet publiceret af erhvervs-organisationen Foment del Treball Nacional de Catalunya, Barcelona.

“Alexander Technique: Training for the self-management of workers to prevent musculoskeletal disorders” www.foment.com/prevencion/documentos/Estudio_tecnica_Alexander/index.h3p

KONKLUSION
Alexanderteknik er en forebyggende metode, som egner sig til en hvilken som helst type virksomhed (alle brancher og størrelser), hvor der blandt medarbejderne findes ergonomiske eller psyko-sociale problemer.

ANSATTE OG LEDERE PÅ 23 VIRKSOMHEDER FRA 9 LANDE DELTOG
blandt andre Sverige, Tyskland, England, USA, og Australien med i alt mere end 2500 ansatte og ledere. Blandt virksomhederne er Siemens AG, BBC, Israel Air Force, Palau de la Música Valencia, Zürich og Chevron-Texaco. Virksomhederne har foranstaltet, at de ansatte har fået undervisning i alexanderteknik på deres arbejde. Data vedrører undervisning, der er foregået fra 1999-2011.

Først og fremmest er der blandt virksomhederne mange kontoransatte, der arbejder under tidspres, og som har mange opgaver ved computerskærme hele dagen. Dernæst er der en del, der arbejder ved samlebånd, hvor de gentager de samme bevægelser under højt tidspres og krav om opmærksomhed på detaljer. Så er der ansatte, der arbejder hårdt fysisk såsom gartnere, skovarbejdere, skraldemænd og gadefejere, samt meget specialiserede som kirurger, musikere eller piloter, der skal yde en meget høj grad af opmærksomhed, koncentration og præstation.

SLID, PRÆSTATIONSKRAV OG ENSIDIGE BEVÆGELSER KOSTER
Muskel- og skelettale problemer er det mest udbredte sundhedsproblem blandt medarbejdere i Europa. Næsten 24 % af ansatte I EU lider af rygsmerter og 22% klager over muskelsmerter. Muskolo-skelettale problemer er ikke blot årsag til personlige lidelser, men er også en stor udgift for virksomheder og nationaløkonomier. I Storbritanien er 4 ud af 5 påvirkede af rygsmerter, hvilket betyder at 4.500.000 arbejdsdage går tabt om året på grund af sygemeldinger, og at virksomheder går glip af op mod 335 mill. pund årligt.

RESULTATER
45 % af virksomhederne melder om

  • Reduktion af antallet af tabte arbejdsdage pga sygemeldinger i forhold til udgifter og udbytte (15%)
  • Reduktion af betaling til arbejdsskadeforsikringer
  • Reduktion i antallet af ulykker på arbejdspladsen
  • Reduktion af antallet af fejl forårsaget af træthed

50% af virksomhederne melder om :

  • Optimering af de ansattes præstationer (10%).
  • Smertereduktion (20%)
  • Færre muskelspændinger (20 %)

Forbedring af

  • Kropsholdning og modstand i torso og ryg (5%)
  • Stresshåndtering
  • Evnen til at tale offentligt
  • Kontrol over uforholdsmæssige reaktioner
  • Det psykiske arbejdsmiljø
  • Samarbejde
  • Kreativitet
  • Koncentration (10%)

VIRKSOMHEDER UDTALER:

Siemens AG
“Det er anbefalelsesværdigt at udbrede det til alle områder af produktionen. Det tyder på at denne positive forandring er kommet for at blive.”

Treuhand GmbH “Det lader til at være en god forebyggende metode mod sygdom……”

Victorinox “Vores erfaring er, at når medarbejderne LÆRER, virker det.”

UNIcible “Organisationen anbefaler denne undervisning til alle arbejdsgivere, som gerne vil give deres ansatte mulighed for at forøge evnen til at være mere fleksible, for at blive mere assertive, for at forbedre kommunikationen, for at kunne tale offentligt, for at formindske fysiske og følelsesmæssige spændinger samt opnå bedre ergonomiske forhold på arbejdspladsen.”

SUCCESKRITERIER
Forfatteren til undersøgelsen Mireia Mora i Griso mener, at den positive tilbagemelding fra samtlige virksomheder skyldes, at alexanderteknik altid er tilpasset den enkelte elev og dennes behov uanset hvor forskellige, de måtte være. Det er desuden en forudsætning for god undervisning, at læreren er uddannet tilstrækkeligt på en skole, der lever op til internationale standarder. Ligesom eleven er nødt til at være åben for at lære og at ændre vaner.

Flere detaljer her