Du er her: Forside » Blog om alexanderteknik i hverdagen » Arbejdsmiljøforskning: I ku' da bare have ringet til mig!

Arbejdsmiljøforskning: I ku' da bare have ringet til mig!

Publiceret d. 19. november 2009, 12:29 - 0 kommentarer.

- så ku jeg godt have fortalt, at ingen af os er skabt til at befinde sig så mange timer dagligt i den samme arbejdsstilling uden nævneværdig variation, når det nu engang er sådan, at den måde, man for de flestes vedkommende sidder/står på foran computeren, er så ringe og opslidende, som den er.

Det er skønt, når nogen har gode erfaringer med, hvordan man kan mindske gener og/eller smerter i bevægeapparatet. Det var således også en god melding, der blev offentliggjort i går: Helt præcise øvelser kan holde smerter i nakke/skuldre 50% stangen, når man er kvinde og arbejder foran en computer.
Det er ikke blot erfaret, det er nu også videnskabeligt dokumenteret.

Citat fra NFA, Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø 18-11-2009:
”Fem enkle øvelser kan mindske smerter i nakke og skuldre med 50 procent. Er du kvinde og arbejder mange timer foran computeren hver dag? Og har du ofte smerter i nakke og skuldre? Så kan fem specifikke øvelser med håndvægte være vejen frem. Træningen styrker en enkelt stor muskel, som er væsentlig for om man oplever smerter ved computerarbejde eller ej. Det viser en videnskabelige undersøgelse af forskere fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Bispebjerg Hospital og Syddansk Universitet, der netop er offentliggjort i Journal of Applied Physiology.

*Smerter reduceret til det halve på ti uger*
Kvinder, der arbejder på kontor, kan med fem forskellige øvelser træne sig ud af smerter i nakke og skuldre. Det viser en videnskabelig undersøgelser, hvor 42 kvinder deltog. Alle havde smerter i nakke og skuldre inden forsøget, enten kronisk eller ofte, men efter ti uger var smerterne reduceret med 50 %………………”

Tillykke med dokumentationen! For nogen kioskbasker er det vel ikke?

I ku’ da bare have ringet til mig! Så ku’ jeg godt have fortalt, at ingen af os er skabt til at befinde sig så mange timer dagligt i den samme arbejdsstilling uden nævneværdig variation. Desuden er det et faktum, at den måde, langt de fleste sidder eller står på foran computeren, er uhensigtsmæssig, dvs. unødigt trættende eller smertefremkaldende.

Siddende foran en pc kommer der for manges vedkommende et konfliktområde (et sted, der er belastet af smerte eller træthed) i hals/nakke/skulder-området,

  • fordi man presser hovedet nedad uden at være klar over det
  • fordi man sidder på stole med hjul-, tilt- og dreje-hvad-har-vi. Det er ikke nødvendigvis lykken, fordi man er nødt til at spænde f.eks. over lænden for at sidde fast på stolen. Når man spænder i lænd/hofteområdet, opstår der en modsvarende spænding i hals/nakke området.
  • fordi man samtidigt skal føre hænderne til tastaturet. Mange bruger fantastisk mange armkræfter til det, men der er alternativer.
  • fordi man glemmer – eller der er ikke rammer til – at variere sine arbejdsstillinger og rutiner.

De 5 målrettede øvelser, som kan findes på NFAs hjemmeside, kommer betimeligt ind her. De giver variation i et område, som er stivnet af ovennævnte grunde – det kan da kun være positivt.

Hvad med de resterende 50%?
Imidlertid er kroppen er mere end muskler! Der fokuseres i høj grad ensidigt på muskler, som var muskeltrænende øvelser vejen til evig og smertefri lykke. Det er de ikke! Hvilket denne undersøgelse jo også viser: smerterne blev formindsket med 50%. Hvad så med de andre 50%, skal man bare leve med det? Det behøver man altså ikke.

Læs også Stol på din stol
og Et diskret forslag