Du er her: Forside » Blog om alexanderteknik i hverdagen » Behageligt modspil til mobilnakken

Behageligt modspil til mobilnakken

Publiceret d. 2. januar 2017, 18:00 - 0 kommentarer.

Læs, hvordan du kan give dig selv en herlig nytårsgave!

Tag 5-10 minutter ud af den daglige trommerum, når du ser dit snit til det.
Eller når du beslutter dig for det!

Læg dig på ryggen på en måtte eller et sammenfoldet tæppe på gulvet.
Lad hovedet hvile på en lille bogstabel, typisk mellem 1 og 5 cm, og stil fodsålerne i gulvet,
så knæene peger lige op i luften.

Denne stilling kaldes på engelsk semi-supine eller constructive restposition.
Bemærk, at det ikke duer at ligge på en madras, den er for blød.

Du skal ikke gøre noget, men blot tillade dig selv at ligge ned, mens ryggen stille og roligt folder sig ud igen efter x antal timer bøjet over smart phonen. Hvis du endelig vil lave en opgave i de 5-10 minutter, kan du jo prøve at mærke efter, hvordan din krop har det her og der.

Ja, det er jo det rene luksus, bare at ligge der og gøre ingenting.
Kan man virkelig tillade sig at bruge tid på det?
Til det vil jeg spørge, kan man tillade sig at lade være?

Det er forbløffende, hvor meget dette lille afbræk i semi supine kan rette op på eller forebygge.
Og nu har de fleste af os brug for at praktisere den mere end nogensinde før pga af elendig brug af kroppen, når vi bruger smart phones og skærme mange timer dagligt.

Vi kan også bare kalde det en øvelse – for det er det. Det er en fysisk såvel som mental øvelse i at stige af i 5-10 minutter 7 dage om ugen. Den er gratis og endda behagelig.

Husk forresten at trille om på siden først, før du rejser dig op igen efter at ligget i semi supine. Dette af hensyn til din i forvejen hårdt prøvede mobilnakke.

Mere om mobilnakke her