Du er her: Forside » Blog om alexanderteknik i hverdagen » Kan man gøre noget ved diskusprolaps?

Kan man gøre noget ved diskusprolaps?

Publiceret d. 2. maj 2016, 09:37 - 0 kommentarer.

Ja, det kan man godt. Diskusprolaps er et skoleeksempel på, at alexanderteknik har noget at tilbyde, hvor sundhedsvæsenet kommer til kort.

Det forlyder, at læger nu om dage siger til patienter med diskusprolaps, at der ikke er noget at gøre ved det. At det går over og i mellemtiden skal man bare passe på sig selv og sørge for at røre sig.

Det er godt, at man ikke længere ukritisk kaster sig over problemet med skalpel og sytråd. Efter enhver operation, hvor der bliver skåret, dannes der arvæv. Hvilket kan ende med at blive lige så generende som det oprindelige problem.

Til alle jer, der er så hårdt ramte, at I har pådraget jer en diskusprolaps – inklusive jer, der enten ikke får det bedre eller ligefrem får det værre at de øvelser, en fysioterapeut har givet jer:
jo, der er noget at gøre ved det!

Få fat på en dygtig lærer i alexanderteknik og lær hvordan I kan lette jer selv i forhold til måden I går, står, sidder, ligger på – ja, i forhold til enhver aktivitet, inklusive søvn og hvile.

Man får undervisning i, hvordan man kan lette sig selv i enhver aktivitet, sådan at man stopper med at give efter for tyngdekraften og umærkeligt trykker rygsøjlen nedad, så den bliver kortere, end den er. Denne ubevidste trykken nedad er nemlig en udbredt årsag til, at man kan ende med at få en diskusprolaps, med mindre man har pådraget sig en på grund af et traume. Desuden får man ved at stoppe denne trykken nedad genoplivet ryggens posturale reflekser, man har fået med i vuggegave, og som hjælper en med at holde sig oprejst i egen fulde højde.

Alexanderteknik kan give én en længere rygrad
– og dermed en rygsøjle, der er mere lige, centreret og stærk.
Og som ikke giver ulidelige smerter.

Dette kan lyde som en garanti for, at enhver, der stiller hos en lærer i alexanderteknik, får det godt igen i ryggen. Det er det ikke. En absolut forudsætning for, at projektet bliver positivt, er, at man skal have lyst til og mod på at få undervisning. Til at slå ørerne og nysgerrigheden ud.
Og husk, at undervisning er et spørgsmål og god kemi mellem lærer og elev.
Hvis man ikke finder en lærer, man svinger med i første omgang, så prøv med en anden!

Find lærer