Du er her: Forside » Blog om alexanderteknik i hverdagen » Kemi mellem lærer og elev alfa og omega

Kemi mellem lærer og elev alfa og omega

Publiceret d. 31. maj 2015, 09:43 - 0 kommentarer.

Hvem er den bedste lærer for dig, hvis du er musiker?
Læge, murerarbejdsmand, skærm-bruger?

- Det er den alexanderteknik-lærer (AT-lærer), du svinger bedst med!
Og det er ikke nødvendigvis én, der har den samme faglige baggrund som dig selv.

At tro, at en AT-lærer bliver en bedre lærer for dig, fordi hun eller han har en baggrund, der ligner din, er en myte opstået af en fejlagtig opfattelse af, hvad det er, alexanderteknik egentlig går ud på.

Den første, jeg hørte sige dette var Anderes Grøn, en meget erfaren cellist og AT-lærer. Da var jeg selv AT-lærer-studerende, og undrede mig over den svada, for jeg anså ham som indlysende særligt egnet til at undervise strygere, især cellister. Hvordan kunne han som AT-lærer afskrive denne særlige position som ekspert i at undervise personer med samme speciale som sit eget?

Det kunne han, fordi alexanderteknik intet særligt har at gøre med ens fag, om det så er nok så specialiseret.

Alexanderteknik drejer sig om en måde at være i sin krop, sit sind og i verden på, og således om hvad man laver hele døgnet og især hvordan man gør det.

Din grundlæggende væren smitter automatisk af på den måde, du udfører forskellige aktiviteter på, og på måden, du forholder sig til opgaver og andre mennesker på.

Det handler om hvordan du

  • samler din taske op fra gulvet
  • sms-er
  • cykler
  • bærer dit instrument, gør det spilleklart og om hvordan du spiller på det
  • ligger, sidder (foran en skærm), står, går, løber, hopper og danser
  • gebærder dig, når du underviser en hel skoleklasse
  • taler, så du ikke slider din stemme
  • Fortsæt selv, listen er uendelig!

Den rummer såvel banale dagligdags aktiviteter, vi alle udfører, som særlige specialer. For eksempel at udføre en kikkertoperation eller at spille violin professionelt.

Er du for eksempel stryger, og du får alexanderteknik ind under huden, behøver du ikke en lærer til at fortælle dig, hvad ud gør med din bue-arm, eller hvordan du sidder i orkesteret i forhold til dit instrument, din node, din makker og dirigenten. Det vil du nemlig selv finde ud af uden at du behøver tænke over det, ved hjælp af erkendelser, du efterhånden får om dit eget bevægelsesmønster fra lektioner i alexanderteknik.

At regne ud, hvordan man udfører en handling mest hensigtsmæssigt skal komme inde fra dig selv i stedet for at være en udvendig påført (spilleteknisk) instruktion, som enten er glemt efter et stykke tid eller får dig til at stivne, fordi den bliver påført som endnu en ”målrettet” og ”rigtig” facon.

“Rigtigt”? Hvad er det?
Grundlæggende og uerkendte dårlige vaner som kroniske spændinger mellem hals og hoved eller en fastlåst vejrtrækning skygger for, at du kan mærke, hvad dette ”rigtige” er, og derfor bliver en søgen efter ”rigtigt” anstrengt. Vi går med alexanderteknikken anderledes til værks end at pådutte det “rigtige”, og arbejder på at din teknik kan forbedres ved hjælp af en erkendelse af dit eget grundlæggende bevægelsesmønster. Naturligvis skal du lære den basale faglige spilleteknik, hvilket du sikkert allerede er i fuld gang med eller har lært for længst. Præcis det samme kan siges om et hvilket som helst andet speciale, fag og hobby.

Hvis du er atlet, behøver du altså ikke at finde en lærer, der også er eller har været det!
Men hvad skal du så?

Du skal finde en lærer, du svinger med!
Kemien skal være i orden, nøjagtigt ligesom den skal være, når man får soloundervisning i andre færdigheder.
Stemmer kemien ikke mellem dig og din lærer, kan din AT-lærer være nok så fabelagtig en stryger, blæser eller pianist som dig selv, uden at det bidrager til en god og lærerig oplevelse til AT-undervisning.

1. Tjek, om læreren er medlem af DFLAT, Dansk Forening for Lærere i Alexanderteknik. Læs her om hvorfor

2. Glem idéen om, at hun /han skal have en anden faglig baggrund, som er magen til din.

3. Ring til hende/ham og fornem, om det er en lærer, du har lyst til at få undervisning af.

4. Hvis det alligevel viser sig, at du ikke bryder dig om læreren, så lad være med at løbe skrigende bort fra alexanderteknik som sådan. Bliv ved med at lede efter en lærer, du kan lide! Jeg har mødt folk, der har opgivet alexandeknik på livstid, fordi de har haft 1 lektion med en skrap lærer, der ikke talte disse personers sprog. Det er synd og skam, og en lignende oplevelse skal du ikke lade dig skræmme væk af. Teknikken har nemlig så meget at byde på for alle, der har lyst til at lære det!