Du er her: Forside » Blog om alexanderteknik i hverdagen » Lændeproblemer? Gå en tur!

Lændeproblemer? Gå en tur!

Publiceret d. 2. juli 2012, 10:49 - 0 kommentarer.

Hører du til de hundredetusindvis af danskere, der har kronisk ondt eller træthed i lænden, kan du sandsynligvis få glæde af at gå en tur i rask tempo i 3o minutter dagligt.

Selvfølgelig vil jeg anbefale, at du får nogle lektioner i alexanderteknik først, så du også kan lære, hvordan du kan få en mere hensigtsmæssig, let og skånsom måde at gå på.
Hvis du føler dig helt radbrækket efter en gåtur er du jo lige vidt, og så skal du have vejledning.
Solid forskning fra 2008 (England) konkluderede, at 6 lektioner i alexanderteknik (2 i løbet af 3 uger) sammen med 30 minutters ”brisk walk” dagligt nedsatte lændesmerte-plagedes smertedage betydeligt.

Hvorfor det hjælper, har jeg en logisk forklaring på. Når man har kronisk ondt i lænden hænger det som oftest sammen med, at man har kroniske spændte muskler et eller andet sted i lænde-bug-området. Det er forskelligt fra person til person hvilke og hvorfor. Men helt sikkert er det ubalancerede spændingsmønster et symptom på hvordan man bruger kroppen som helhed, så et kronisk, uspecificeret lændeproblem er ikke et lokalt problem, men et symptom på dårlig koordination af hele kroppen.

Ikke desto mindre kan det være smertelindrende at lave bevægelser, der sætter gang i de kronisk spændte muskler, hvad enten det drejer sig om muskeltyper, man kan styre bevidst eller ej.

Man kan for det første afhjælpe symptomerne ved at lave en type bevægelse, så de gør det modsatte af, hvad de plejer. Det vil sige så man forlænger de kronisk sammentrukkede muskler i lænde-bugområdet. Hvilket sker, når man går. Hører du til den type, der har et spændingsmønster, som bevirker at du trækker lænden ind under dig, er det bagudbevægelsen med benet, der gør godt. Hører du til den type, der svajer mere end det du skal med dit naturlige lændesvaj, er det fremadbevægelsen, der lindrer.

I den omtalte forskning var konkusionen dog klokkeklar: at 24 lektioner i alexanderteknik på 3 måneder gav de allerbedste resultater for smertelindring. Et år efter sidste lektion var smertedage reduceret fra 21 til 3 om måneden. Det var uanset om man nappede ”half an hour´s brisk walk daily” eller ej.

Men nu er det sommer – gå en tur!

Læs også Aerobic exercise – hvad betyder det?