Du er her: Forside » Blog om alexanderteknik i hverdagen » Hvordan arbejder man med sig selv?

Hvordan arbejder man med sig selv?

Publiceret d. 11. februar 2009, 15:49 - 0 kommentarer.

”Ret dig op!” kan man sige til sig selv. ”Fyy, ikk-ke falde sammen!” Man ser pegefingeren for sig. Denne tankegang er ikke en konstruktiv løsning på en sammenfalden eller overspændt krop.

Én af fiduserne ved at lære alexanderteknik er, at man kan arbejde med principperne selv. Hvis man vælger at afslutte et undervisningsforløb eller bare holder en pause, betyder det ikke, at man behøver at stoppe der. Man kan snildt arbejde videre selv, så længe det arbejde ikke går ud på, at man går og retter på sig selv. ”Ret dig op!” kan man sige til sig selv. ”Fyy, ikk-ke falde sammen!” Man ser pegefingeren for sig. Denne tankegang er ikke en konstruktiv løsning på en sammenfalden eller overspændt krop. Det er lige så anstrengende at rette sig op ved hjælp af sin viljestyrke og moraliserende pegefinger, som det kan være degenererende at falde sammen på grund af dårlig brug.

Man kan arbejde med det formål at påvirke sin krop på refleksplanet. Det kan man gøre ved at bruge sin opmærksomhed (tanken), ved at blive bedre til at mærke, hvad der foregår i ens krop (udvide sin sensoriske bevidsthed) og ved at få nogle alternativer til det, man plejer at gøre. Det er det, man lærer hos en alexanderlærer. Nogen kommer så langt, at de kan ”rette sig op” fordi det er naturligt, og ikke en viljes-bestemt handling. F.M. Alexander indførte 2 begreber i forhold til at arbejde med sig selv: at stoppe op og at instruere/give anvisninger. På engelsk hedder begreberne inhibition and direction – af mange fejlagtigt oversat til dansk som at stoppe op og sende retninger. (I dette tilfælde betyder direction instruktion, ikke retning). Hvad der i øvrigt ligger i begreberne, kan man opleve på egen krop, når man får undervisning af en alexanderlærer.

Selv de mest garvede alexanderlærere, som har arbejdet med teknikken i 40 år, siger, at de aldrig holder op med at arbejde med sig selv ved hjælp af ”inhibition and direction”, dvs. at stoppe op og at instruere sig selv. På den måde bliver de ved med at udvikle sig. Den seje og skønne israelske lærer Rivka Cohen sagde efter at have undervist i 45 år: ”Oh, I’ve just discovered how to use my arms” Ja, altså, det er ikke for at tage modet fra nogen, og man kan måske nøjes med mindre end 45 års professionelt alexanderarbejde for at stifte bekendtskab med sine arme…….men det er blot for at konstatere, at det er muligt til stadighed at få større indsigt i, hvordan man kan bruge sig selv bedre ved hjælp af Alexanders principper.