Du er her: Forside » Blog om alexanderteknik i hverdagen » Undervisning fremfor operation?

Undervisning fremfor operation?

Publiceret d. 29. juni 2009, 14:47 - 0 kommentarer.

En absurd grund til at operere: af hospitals-økonomiske grunde! Endnu mere absurd bliver disse tilvalg af operationer, når man tager med, at det arvæv, der dannes, kan risikere at give én mindst lige så store gener, som dem man havde før operationen.

Én af dagens nyheder handler om, at der skæres lidt for tit og for hurtigt i folks rygge, hofter og knæ på landets hospitaler.

Jeg har sakset lidt fra Berlingske Tidende og søndagsavisen.dk:
”I et indlæg i Ugeskrift for Læger undrer tre overlæger fra Hvidovre Hospitals ortopædkirurgiske afdeling, Stig Sonne-Holm, Lars Ebskov og Steffen Jacobsen, sig over det boom, der har været fra 2004 til 2007 i antallet af rygkirurgiske indgreb samt operationer, hvor patienterne får indsat et kunstigt knæ eller en kunstig hofte.
De konkluderer, at sygehusene er begyndt at operere “mindre udtalte sygdomstilfælde” for at opfylde de kvoter, som styrer afdelingernes budgetter, uagtet at ny forskning viser, at der er betydelige risici – f.eks. for at få blodpropper – forbundet med de pågældende indgreb.
Flere fremtrædende læger støtter kritikken, bl.a. den lægelige direktør på Rigshospitalet Jannik Hilsted, og den tidl. chef for Sundhedsstyrelsen Jens Kr. Gøtrik.”

En absurd grund til at operere: af hospitals-økonomiske grunde! Endnu mere absurd bliver disse tilvalg af operationer, når man tager med, at det arvæv, der dannes, kan risikere at give én mindst lige så store gener, som dem man havde før operationen. Selvfølgelig kan det i en del situationer være på sin plads at operere, men der er altså i mange tilfælde et alternativ.

Må jeg i al diskretion foreslå at man ser sig om efter en lærer i alexanderteknik, som kan hjælpe med at få sat fokus på den måde, patienten bevæger sig på – en måde, der kan vise sig at være årsagen til at man har seriøse problemer i bevægeapparatet?

Læs om den britiske videnskabelige undersøgelse (august 2008), der dokumenterer at personer med lænderygsmerter der har taget blot 24 lektioner i alexanderteknik et år efter den sidste lektion har nedbragt deres smertedage fra 21 til 3 om måneden.
British Medical Journal.pdf

Eller se en film om undersøgelsen (12 min). Schrol lidt ned på siden, så finder du den.