Du er her: Forside » Blog om alexanderteknik i hverdagen » Træning og alexanderteknik

Træning og alexanderteknik

Publiceret d. 13. august 2013, 14:42 - 0 kommentarer.

Hvilken træningsform er den bedste?

Det kan jeg ikke sige entydigt, for det varierer fra person til person. Er man verdensmester i at gå og spænde kronisk i maven vil jeg ikke mene, at der er særligt god grund til at gøre det værre ved for eksempel at lave pilates eller anden mavestyrketræning. Det, man kan have gavn af, er det modsatte – det kunne måske være løb, tai chi, svømning eller aqua jogging.
Er man meget spændt i nakken og har tendens til at stikke næsen i vejret, er det nok heller ikke en god idé at svømme brystsvømning – svøm crawl i stedet med ansigtet nede i vandet.

En rask gåtur er som regel harmløs for de fleste. Hvorfor den også kan afhjælpe lændeproblemer kan du læse mere om her

Det er måden, man bevæger sig på, der er interessant, ikke hvilken motionsform man dyrker. Hensigtsmæssigt er det, når man bevæger sig med en fri hals og nakke, fri hage, fri i øjenomgivelserne og fri kæbe. Ligeledes med en fri mave (med mindre du laver deciderede mave-styrke-øvelser), uden at man kramper i forsiden af låret. Kan du bevæge dig sådan, kan du fint kaste dig over cross fit, styrketræning, løb og svømning som det passer dig.

En fælde er at bruge diverse maskiner. Man skal kende sig selv temmelig godt for at være i stand til at vurdere, om de er indstillet lige præcis efter ens proportioner, og sådan at man kan have en aktiv, fri, lang og bred ryg, mens man bevæger sig.
Er maskinen indstillet forkert, virker træningen nedslidende, lige meget hvor dejligt man føler sig i form bagefter. Hvad hjælper det at være i form, hvis man har ondt over det hele?

Har du en god koordination, vil du have din bagside af kroppen involveret i stort set alle bevægelser. Du vil så at sige have en aktiv ryg – den vil være i live, i bevægelse, men uden at du slider på den. Bagsiden af kroppen inklusiv benene er for de fleste uopdaget guld, men du kan lære den bedre at kende, hvis du lærer alexanderteknik!

Alexanderteknik er mental fitness, som ruster dig til at udføre fysiske fitness, så du ikke slider på dig selv.

Hvorfor det er mere effektivt at holde en pause i din sædvanlige træningsform, mens du lærer alexanderteknik, kan du læse om her