Du er her: Forside » Hvad er Alexanderteknik? » Hvem kan have gavn af alexanderteknik?

Hvem kan have gavn af alexanderteknik?

Alexanderteknik er for

  • dig med eller uden mærkbare problemer i bevægeapparatet.
  • børn fra 5-6-års alderen, teenagere og voksne.
  • dig, der gerne vil være mere effektiv i hverdagen og samtidigt anstrenge sig mindre.
  • dig, der er motiveret til at tage ansvar for din egen proces.
  • dig, der vil bruge mindfulness i bevægelse
  • dig, der gerne vil ældes med ynde!

SYGDOM, TRÆTHED ELLER SMERTER
Alexanderteknik er for den, der har fysiske, kroniske eller hyppigt tilbagevendende problemer.

  • Stress, hovedpine, musearm, tinnitus, træthed, kroniske spændinger, ledproblemer, diskusprolaps, karpaltunnelsyndrom og Parkinsons syge er blot eksempler på gener, tilstande eller diagnoser, teknikken kan afhjælpe.
  • Hvis man har haft en skade, kan man godt have kompenseret i andre dele af kroppen, fordi man har skånet det skadede område. Man får et “skævt” bevægelsesmønster, som kan give yderligere problemer.
  • Folk, der stammer, kan også have glæde af arbejdet. Læs min artikel
  • Selv dårligt humør kan alexanderteknik være med til at ændre til det bedre.
    Læs mere om forskning i alexanderteknik og sygdomsrelaterede problemer her Klik på “Metastudie fra dec. 2011”

FORBEDRING AF PERFORMANCE
Alexanderteknik fokuserer på proces, hvilket er en effektiv tilgang til at opnå bedre resultater.

  • Sportsfolk, kunstnere og andre højt specialiserede fagfolk som for eksempel kirurger eller piloter kan opnå bedre resultater med færre anstrengelser.
  • De, der bruger stemmen meget, eller som blot ønsker en bedre stemmefunktion får med alexanderteknik mulighed for at udfolde den uden at slide den ned.

ALEXANDERTEKNIK GAVNER ARBEJDSPLADSER
Forskning dokumenterer, at alexanderteknik gavner ansatte på alle typer arbejdspladser.

  • Dem, der sidder ved en skærm dagen lang,
  • dem der laver gentagne bevægelser,
  • dem, der har hårdt fysik arbejde
  • eller er højt specialiserede såsom musikere eller kirurger.
    Pga af færre sygedage, færre fejl og bedre humør stiger kommunikationsniveauet også til det bedre. Læs mere under videnskabelige artikler her

EKSEMPELR FRA MIT UNDERVISNINGSLOKALE
En person med karpaltunnelsyndrom som gav føleforstyrrelser og stærke smerter i underarmene, hænderne og fingrene sagde nej tak til tilbud om en operation, hvor den skede, som holder nerverne sammen ved håndleddet, ”løsnes” så nerverne får mere plads.
Efter 25 lektioner på 3½ måned er smerterne i underarme og hænder væk og nu er der kun føleforstyrrelser i fingerspidserne – i kortere tidsrum og sjældnere. Denne ændring gør for eksempel, at elevens nattesøvn er blevet væsentligt bedre. Logikken i dette er, at problemet stammer fra nerver, der løber fra nakkeområdet og ud i armene. Når nakkehvirvlerne får mere plads, som de gør med undervisning i alexanderteknik, holder de op med at klemme nerverne, og så stopper symptomerne på det.

En person med spinalstenose, diskusprolaps, migræne, spændingshovedpine, tinnitus og flere andre diagnoser:
Efter 2 lektioner to dage i træk: maven begynder at fungere.
Efter 11 lektioner på en måned: ingen migræneanfald i en måned – mod de sædvanlige 9 månedlige anfald á 1-2 dages varighed. Desuden er humøret højnet mærkbart.

En person med et stort arbejdspres, som inkluderede natarbejde og med et barn under 2 år var diagnostiseret til at befinde sig umiddelbart før en egentlig diskuprolaps. På trods af, at den pressede hverdag er fortsat med uformindsket styrke hele det sidste halve år, er eleven blevet mere stabil i ryggen, og prolapsen har ikke fået lov til at udvikle sig til det værre. Tværtimod har eleven tydeligvis fået en væsentlig mere stabil ryg. Eleven har fået 30 lektioner i løbet af et halvt år.

En person har efter et trafikuheld lidt af kronisk hovedpine. Hun har været gennem hele møllen af behandlere – gentager, hele møllen. Siden uheldet i 2003 har eleven haft 9 sygedage om året, relateret til hovedpinen. Efter et halvt år med undervisning har hun endnu ingen hovedpine-sygedage haft. Desuden steg humøret mærkbart efter 10-12 lektioner – nu har eleven haft ca 70 lektioner i de sidste 14 måneder.