Du er her: Forside » Hvordan foregår en lektion? » Øvelser?

Øvelser?

Nej. Men man kan med fordel lægge sig ned på ryggen med fodsålerne i gulvet og hovedet hvilende på et par bøger i bare 5 minutter om dagen.

Jeg definerer “træning” eller “øvelser” som styrke- eller konditionstræning som det foregår i alverdens sportsgrene, dansestilarter eller martial arts, samt de øvelser man får fra behandlere, for eksempel fysioterapeuter.

Hvis man har det sjovt og oplever, at det er en positiv ting at lave de øvelser, man gør, så er det fint. Måske kan man endda holde smerter væk, når man laver bestemte øvelser, og det er bestemt godt!
Problemet er bare, at man samtidigt med at man kan opleve, at det er godt at lave øvelser, kan man ikke mærke, at man slider endnu mere på sig selv ved at lave dem. Det risikerer man, fordi man selvfølgelig bruger sig selv på den samme måde, man plejer, når man træner.
Hvad hjælper det at pumpe muskler, hvis det netop er måden, man pumper dem på, der giver én problemer?

Hvis man for eksempel har musearm handler det næppe om, at man har en svag arm. Der kan være mange faktorer, der spiller ind, og én af dem er sandsynligvis, at man har en dårlig koordination og en ringe brug af ryggen.
Før man har fået indsigt i sine egne vaner og har lært at få en bedre koordination, er det som regel mest hensigtsmæssigt at holde deciderede øvelser og træning på stand by. Hold en pause, så du stopper med at gentage netop det, der er med til at give problemer.
Efter en periode med undervisning i alexanderteknik kan man genoptage de fysiske udfoldelser på fuld skrue. Nu med et andet udgangspunkt. – Man er sandsynligvis bedre rustet til at finde ud af, hvilken motions- eller træningsform, der virker positivt for én. Man kan nemlig efterhånden bedre selv mærke, om en træningsform gør en godt – eller om den kun gør det hele værre. Det er individuelt, hvilke motionsformer, der passer til hvem.